اقدام بهت آور دولت | چرا با وجود آلودگی شدید هوا مدارس تهران تعطیل نمی‌شود ؟

مادر یک دانش‌آموز دوم دبستانیگفت: دانش‌آموزان دبستانی مدام در حال دویدن هستند. مگر می‌شود جلوی آن‌ها را گرفت و گفت فقط در کلاس بمانید و به حیاط مدرسه نروید. 
اقدام بهت آور دولت | چرا با وجود آلودگی شدید هوا مدارس تهران تعطیل نمی‌شود ؟
کد خبر : ۵۱۵۰۸

در حال حاضر شاخص کیفیت آلودگی هوا روی عدد ۱۵۴ قرار دارد و هوای تهران ناسالم برای همه است.

در این حالت توصیه شده است افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند و افراد دیگر باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

اما والدین دانش‌آموزان به ویژه در دبستانی‌ها در این روز‌های آلوده، مدام نگران فرزندان‌شان هستند. خانم احمدپور مادر یک دانش‌آموز دوم دبستانیگفت: دانش‌آموزان دبستانی مدام در حال دویدن هستند. مگر می‌شود جلوی آن‌ها را گرفت و گفت فقط در کلاس بمانید و به حیاط مدرسه نروید. 

وی ادامه داد: از سوی دیگر سرویس بهداشتی، بوفه مدارس و آبخوری مدارس در حیاط است و بچه‌ها در زنگ تفریح دنبال هم می‌دوند و بازی می‌کنند. خوراکی‌های‌شان را می‌خورند و هوای آلوده را هم تنفس می‌کنند. 

 

مگر قرار نبود «شاد» در هوای آلوده جایگزین کلاس‌های درس شود

مسؤولان وزارت آموزش و پرورش مخالف تعطیلی مدارس در حوادث غیرمترقبه مثل آلودگی هوا هستند، اما اکنون صحبت از تعطیلی مدارس نیست بلکه خود وزارت آموزش و پرورش اذعان دارد که «شاد» ایجاد شده است تا در شرایط خاص، مسؤولیت آموزش دانش‌آموزان را به عهده گیرد.

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش ۲۲ مهر امسال (۱۴۰۲) در مراسم رونمایی از نسخه جدید شبکه «شاد» گفت: «از همه همکارانم می‌خواهم که با بررسی زمان‌هایی که در سال‌های گذشته، به دلیل آلودگی هوا مجبور بودیم، کلاس‌ها را تعطیل کنیم، از هم اکنون پیش‌بینی کرده و «شاد» را آماده آموزش کنند تا در آن روز‌هایی که کلاس‌ها به دلیل آلودگی هوا یا حوادث دیگر تعطیل می‌شود، «شاد» قابلیت جایگزینی سریع کلاس واقعی را هم پیدا کند».

وزیر آموزش و پرورش در این برنامه دقیقا به موضوع آلودگی هوا و پیش‌بینی‌های لازم برای برگزاری کلاس‌های درس در شاد پرداخته است، اما باز هم در هوای آلوده، دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند و از کلاس شاد خبری نیست.

 

درخواست خانواده‌ها برای مجازی شدن کلاس‌های درس

تعدای از دانش‌آموزان و خانواده‌ها نیز با ثبت پویشی در سامانه فارس من با عنوان «مطالبه تعطیلی مدارس استان‌های تهران و البرز به علت آلودگی هوا» درخواست دارند که در زمان آلودگی هوا، کلاس‌های درس به شبکه «شاد» منتقل شود.

خانم محمدی مادر دو فرزند دبیرستانی و دبستانی هم به خبرنگار فارس گفت: من کارمند هستم و هر بار مجازی شدن کلاس‌های درس، تمام برنامه‌های کاری و زندگی ما را به هم می‌ریزد، اما مسأله اینجاست که سلامت فرزندانم از هر چیزی مهم‌تر است.

وی ادامه می‌دهد: اصلا با آلودگی هوا نمی‌توان شوخی کرد و دانش‌آموزان درگیر بیماری‌های مختلف می‌شوند.

 

وعده توزیع شیر هنوز محقق نشده است

آلودگی هوا و مجازی نشدن کلاس‌های درس در شرایطی است که هنوز از توزیع شیر هم در مدارس خبری نیست و وعده مسؤولان آموزش و پرورش برای توزیع شیر رایگان در مدارس ابتدایی تحقق نیفتاده است.

البته اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران امروز اعلام کرد: «به علت افزایش آلاینده‌ها و آلودگی هوا، آموزش در همه مقاطع تحصیلی در ورامین، قرچک و کهریزک در نوبت عصر امروز ۴ آذر ماه ۱۴۰۲ به صورت غیر حضوری خواهد بود» و این در شرایطی بود که هوای تهران و سایر نقاط استان تهران هم آلوده بود.

تعدادی از خانواده‌ها از وزارت آموزش و پرورش توقع دارند که در هوای آلوده، برنامه‌ریزی کند تا کم‌ترین آسیب به فرزندان آن‌ها وارد شود. اکنون باید دید مسؤولان دستگاه تعلیم و تربیت چه برنامه‌ای برای تحصیل در هوای آلوده دارند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
فارس
مجله زندگی
ارسال نظر